10 Amalan Tidak Baik bagi Kumpulan Inovatf & Kreatif (KIK) di Malaysia khususnya.

Posted: January 22, 2013 in all about QCDSME+I, business, KIK@KMK ICC@QCC MQT Teams, Uncategorized
Tags: , , , , , , , , ,

Ramli telah membuat analisanya akan amalan2 KIK yang baik dan tidak baik selama 30 tahun kewujudan KMK@KIK di Malaysia bermula tahun 1983 lagi.Antara amalan2 yang tidak baik KIK adalah seperti berikut:

1.KIK dibuat atau di laksanakan bukan secara berterusan tetapi hanya satu projek sahaja lepas itu terus “senyap” atau tidak wujud lagi.Ini sangat merugikan bukan kepada syarikat atau organisasi tetapi pada semua ahli2 KIK itu sendiri.Falsafah KIK atau QCC adalah projek yang berterusan selagi kita berada di tempat kerja tersebut.

2.KIK di laksanakan dengan penglibatan Ketua Kumpulan dan segelintir ahli KIK, yang lain hanya jadi “pemerhati” atau “passenger” tidak melibatkan diri secara menyeluruh dalam projek KIK.KIK perlu penglibatan oleh semua ahli2 nya barulah boleh berjaya

3.KIK perlu ada istiqamah dari segi mesyuarat kumpulan dan bukan hanya 3-4 mesyuarat untuk projek sepanjangnya.Banyak perkara atau resolusi perlu di buat jadi mesyuarat yang konsisten akan membantu KIK membuat perbincangan atau analisa projek yang lebih efektif dan berkesan.

4.KIK perlu mengapplikasikan Alat2 QC dengan betul dan menyeluruh bukan dengan banyaknya kerana setiap alat QC ada kepentingan dan relevannya,Seperti alat QC Rajah Tulang Ikan dengan Rajag Hubungkait.Gunakan alat2 QC dengan betul dan ikut keperluan.

5.Pihak Pengurusan perlu sokong projek KIK dan bukan memberi halangan2 yang hanya akan menyusahkan projek KIK di jalankan dengan lancar dan mengikut Rajah Batuan.

6.KIKI perlu sentiasa Study & Study pasal QC dan QCC.Hanya dengan ilmu yang baik dan mendalam baru konsep,matlamat dan projek KIK boleh di laksanakan dengan efektif dan capai sasaran.

7.Pihak Kerajaan Malaysia perlu menggalakkan projek KIK dalam tempuh masa 4 hinnga 6 bulan setiap projek dan bukan terlalu lama seperti 8 hingga 12 bulan setiap projek.

8.Semua KIK perlu ikut Kitaran PDCA dengan baik dan jelas untuk membuat projek KIK dengan baik dan teratur.

9.KIK perlu buat latihan yang rapi agar persembahan KIK akan lancar,teratur dan sedia di fahami pihak Pengurusan dan Hadirin.

10.Setiap projek KIK perlu di rekodkan,di seragamkan dan di beri anugerah atas usaha gigih dan baik dari setiap KIK yang terlibat.

11.dan banyak lagi…

Untuk membantu anda membuat projek KIK harap jemput Ramli untuk program Latihan,”Coaching” dan Klinik KIK bila perlu.Hubungi Ramli di hp:0192537165 / 0355450975 atau emel: ramlipromoter@yahoo.com

Leave a comment