What to write?

Still many people telephoned Ramli about the problems they had with GPLF schemes and Hibah of 3AIG initiated by Tuan Hj Annuar Abdul Aziz (NOW I HEARD IS A DATUK SERI FROM PAHANG)…..

What is so sad is that some of Ramli’s so called “shareholders” have died and till today nothing is rewarded to them from 3AIG or GPLF or Hibah Schemes…only cheating and frustrations of waiting all these 10 years+……

Ramli have made the Draft of the Police Report but something is stopping Ramli from reporting to the nearby Police Station and report the cheating case…what is stopping Ramli?Maybe as a Muslim,Ramli just hope all the Top People like Hj Anuar will “taubat and insaf” and return back all the shareholders investment and ask for maaf ampun…..at least thats the least he can do…..

What else to say…..fed up,frustrated and disappointed that a Malay and Muslim person can do such cheating ways and criminal intentions to so many people even until now……..

People still calling Ramli asking what is GPLF and are they cheating or crooks?
Ramli answer is simple….have you got what is promised and if not can you get back your money?
Always the answer is NO…NEVER…just more cases of cheating and criminals at work…..
So sad…just pray everyone will get their investment back and in full and on time……Inshallah…

also new crooks-like the Africans who Ramli have dealt with but just bad intentions…no results..only cheating…who are they…be careful with this Ghanian name Victor Dunoo from Accra,Ghana….wants to do World Boxing but just bad intentions and criminal mind….dont deal with him….useless and waste our time and energy….ramli and his Thai and Indon friends have eough of this Dunoo cheating and criminal mind….

Advertisements

Demi Agama, Bangsa dan Tanah air
Thursday, December 25, 2014
MELAYU – DULU DAN SEKARANG
Assalaamu’alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh.

Karangan di bawah ini, bertajuk Bangsa Melayu Baru, saya petik dari blog ‘BEK TUWO BUDAYA’ milik sahabat saya sejarawan T. A. Sakti dari Universiti Syiah Kuala, Aceh. Ianya ialah petikan dari karangan oleh Alfitra Salam yang tebit dalam suratkhabar Kompas di Indonesia sekitar 20 tahun yang lalu pada 21 November, 1994. Kandungannya memaparkan pemikiran 20 tahun yang lampau yang masih relevan, secara perbindangan, dengan keadaan di hari ini.

Apakah perubahan yang telah berlaku setelah lebih 20 tahun persoalan bangsa Melayu difikirkan.

Karangan berikutnya, yang saya beri tajuk MELAYU MASA KINI, saya pinjam dari satu masukan 19 Disember, 2014 yang di C&P oleh H. A. N. Azam dalam grup WhatsApp IMAM D’YAN, yang merupakan sindiran lucu yang perlu mendapat perhatian yang serius.

Antara 21 November, 1994 dan 19 Disember, 2014 terdapat dua kelohan dalam bentuk sajak yang didiklamasikan oleh seorang tokoh politik bertaraf antarabangsa Tun Dr. Mahathir Mohamad, berjudul ‘Perjuangan Yang Belum Selesai’ dan seorang Sasterawan Negara Usman Awang, berjudul ‘Melayu’.

Setelah itu diturunkan pula sebuah lagu karangan seorang pemikir bangsa Tan Sri Dr. Nordin Kardi yang digubal pada tahun 1977 dan diperkenalkan dalam kursus-kursus anjuran Biro Tata Negara (BTN) pada tahun 1980. Lagu yang dinamakan ‘Anak Kecil Main Api’ adalah lagu yang mempunyai mesej yang relevan sehingga ke hari ini.

Sajak Tun Dr. Mahathir Mohamad dan lagu Tan Sri Dr. Nordin Kardi boleh didengar melalui U-Tube.

Untuk menghayati mesej yang disampaikan dalam sajak dan lagu di dalam masukan blog ini maka pembaca dinasihatkan supaya membacanya perlahan-lahan dengan perasaan yang bersemangat.

Selamat membaca.

1994
BANGSA MELAYU BARU!

Bangsa Melayu Baru, Berakar Nasional dan Berakal Internasional

Oleh: Alfitra Salam

MAHATHIR MOHAMAD

KEKHAWATIRAN terhadap masa depan ekonomi, sosial-budaya dan politik bangsa Melayu telah menimbulkan gagasan baru yang dilontarkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad, tentang perlunya pembentukan bangsa Melayu Baru. Gagasan tersebut dikemukakan oleh Mahathir ketika Kongres UMNO pada 8 November 1991, yang antara lain mengatakan bahwa bangsa Melayu akan dapat merebut tempatnya yang sah, bukan saja sebagai peserta tetapi juga sebagai bangsa yang menentukan, dengan satu syarat: orang Melayu haruslah ditransformasikan menjadi bangsa “Melayu Baru”.

Konsep “Melayu Baru” ini melibatkan perubahan menyeluruh terhadap segala aspek budaya orang Melayu, yang didefinisikan sebagai bangsa yang berbudaya sesuai dengan aliran zaman, sanggup menghadapi segala tantangan, dapat bersaing tanpa bantuan, terpelajar dan berilmu, canggih, jujur, berdisiplin, amanah dan ulet.

Munculnya gagasan Melayu baru ini tentunya tidak lepas dari pengamatan Mahathir sendiri dalam melihat gejala yang berlaku dalam masyarakat Melayu belakangan ini. Mahathir sendiri pernah mengatakan bahwa masyarakat Melayu gagal menguasai keterampilan dalam manajemen perdagangan modern.

ABDULLAH MUNSYI

Kekecewaan ini dirasakan juga sehubungan dengan kebijaksanaan pemerintah yang menyerahkan proyek perdagangan yang dimiliki oleh pemerintah kepada golongan bukan Melayu demi untuk menyelamatkan proyek tersebut. Pandangan terhadap perubahan sosial dan pembaharuan di atas, sebenarnya bukanlah gagasan baru dalam sejarah sosial Malaysia. Beberapa pemikiran pada masa pemerintahan kolonial, seperti Abdullah Munsyi (pertengahan abad ke-19) dalam bukunya Kisah Pelayaran Abdullah mengritik orang Melayu yang terkurung dengan tradisi, termasuk golongan atasan Melayu yang berfikir sempit dan sukar membuka pemikiran untuk menerima pembaharuan dari luar.

Syed Sheikh Al-Hadi (tahun 1920-an) pula menekankan pentingnya pembaharuan dilakukan ke atas pendidikan Islam ke arah menjadikan umat Islam dapat bersaing dalam biadng ekonomi. Begitu juga beberapa tokoh pemikir Malaysia terdahulu seperti Aminudin Baki, Za’ba yang mengritik budaya orang Melayu, yang kemerosotannya hingga kini dirasakan dalam kedangkalan budaya orang Melayu.

RUSTAM A. SANI

Kedangkalan budaya Menarik untuk dikaji pemikiran dari seorang cendekiawan Malaysia yang cukup kritis, Rustam A.Sani dalam bukunya Melayu Baru dan Bangsa Malaysia, yang mendakwa masyarakat Melayu Malaysia sekarang ini merupakan gabungan tiga unsur budaya dangkal.

Pertama, unsur peradaban Barat yang agak dangkal. Peradaban seperti ini adalah orang Melayu yang menguasai bahasa Inggris, berpendidikan dan menguasai bidang profesi tertentu, tetapi pengusaan perdaban barat ini tidak melebihi hanya penguasaan “teknis” bidang yang dikuasai. Penguasaan bahasa Inggris hanya berfungsi sebagai perbendaharaan klise untuk bidang itu dan untuk pengucapan sehari-hari, bukannya pengucapan kreatif yang mendalam.

Kedua, unsur kebudayaan Melayu yang amat dangkal. Kedangkalan kedua ini adalah orang Melayu yang tipis kepekaannya akan budaya Melayu, sehingga dia mungkin tidak menguasai bahasanya sendiri, apalagi penggunaan bahasa itu untuk pengucapan yang kreatif dan canggih. Tradisi sastra, budaya dan sejarah dan pemikiran bangsa yang agak mendalam tidak dikuasai. Orang Melayu seperti ini justru memantapkan unsur-unsur feodalnya seperti kepekaannya terhadap struktur status dan sistem gelar yang amat rumit dalam budaya Melayu itu.

Ketiga, unsur Islam yang semata-mata bersifat ritus. Orang Melayu yang termasuk golongan ini adalah kelompok yang kurang menyadari sama sekali peradaban dan tradisi kecendikiwanan dalam pemikiran Islam., tetapi menekankan unsur amalan dan ibadah agama itu dalam kehidupannya. Bahkan “keislaman” seorang itu mungkin pula diukur semata-mata berdasarkan unsur ibadah yang nyata.

SALMAN RUSDHI

Dakwaan seperti di atas dapat juga dibuktikan dalam kehidupan sehari-hari. Misalnya, seperti yang terjadi pada tahun 1990 dimana sebuah universitas di Malaysia mengadakan diskusi mengenai buku Surat Setan. Karya Salman Rusdhi; antara yang diundang tokoh terkenal dari partai Islam PAS. Setelah diskusi panjang lebar, ternyata tokoh dari PAS ini sama sekali belum membaca buku ysng dihebohksn tersebut., sehingga tokoh tersebut menjadi ejekan di kalangan mahasiswa yang hadir.

Kasus yang sama terjadi juga dalam sebuah universitas di mana sekelompok mahasiswa mengadakan demonstrasi agar pementasan musik rock dibatalkan karena bertentangan dengan agama Islam. Setelah diadakan diskusi dengan pihak universitas ternyata kelompok mahasiswa yang menentang ini sama sekali tidak dapat menunjukkan alasan tepat yang masih melihat Islam dalam perspektif “pahala dan dosa”.

Gambaran di atas seperti yang dikatakan oleh Rustam A.Sani bahwa pemikiran orang Melayu masih terbatas pada ajaran agama Islam yang penafsirannya terlalu kolot, beku dan tidak rasional.
Pemahaman Melayu Baru.

WAWASAN 2020

Seperti halnya wawasan 2020, maka gagasan pembentukan Melayu Baru memperlihatkan pemikiran yang visionary dari seorang pemimpin atau suatu paradigma baru tentang model budaya masyarakat Melayu yang berorientasikan pada masa depan. Namun hingga kini gagasan pembentukan Melayu Baru ini masih belum dipahami secara mendalam.

Pada umumnya masyarakat mempunyai persepsi bahwa gagasan Melayu baru itu digunakan sebagai alasan untuk melakukan sesuatu hal yang baru di kalangan orang Melayu, Bahkan yang selama ini sukar diterima dalam kerangka sistem nilai dan etos orang Melayu.

Sedangkan kelompok oposisi mempersoalkan gagasan tersebut, karena menurut mereka konsep “Melayu Lama” tidaklah terlalu salah.

FIRDAUS ABDULLAH

Penelitian yang dilakukan oleh Firdaus Abdullah (Monograf Melayu Baru terbitan GAPENA,1993) persepsi masyarakat mempunyai pelbagai pandangan.

Pertama, gagasan Melayu baru suatu ungkapan generasi muda Melayu yang berpendidikan dan mudah menyesuaikan diri dalam lingkungan sekitarnya baik antara suku bangsa maupun di tingkat internasional.
Kedua, ungkapan Melayu baru sering dipergunakan terhadap suatu generasi yang terbuka pada perkembangan mutakhir di bidang politik, ekonomi dan sosial.

Ketiga, Melayu baru juga merujuk kepada aspek buruk dan tidak baik dalam generasi baru Melayu, seperti sifat tamak loba, “mata duitan” tidak jujur dan tidak ikhlas.

Keempat, ungkapan Melayu baru ada kalanya diberikankepada suatu angkatan usahawan muda dan tokoh konglemerat Melayu yang terbentuk sebagai hasil Dasar Ekonomi Baru yang sekarang ini dikaitkan dengan pembentukan suatu masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputra.

PERHATIAN

Catatan: halaman sambungannya belum ditemukan!. Libur Uroe Raya ‘Idul Adha 1435 H hari ke 3, Selasa, 7 Oktober 2014 jam 10.48 pagi. Pengetikan ulang kolom lima artikel ini turut dibantu putri saya. TA

(Sumber: Harian Kompas, Senin, 21 November 1994 hlm. 4).

2014

MELAYU MASA KINI

(Selepas 20 tahun berlalu kita masih mencari di mana Melayu)

MENCARI MELAYU

Di mana boleh cari ramai Melayu??

Pastinya di Kedah, Kelantan dan Trengganu.

Dan juga di pasar malam dan pasar minggu.

Di Akademi Fantasia dan Pesta Llagu.

Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu

Di Sungai Buloh, Pusat Pemulihan, dulu di Pudu.

Dan di jalan, tempat lumba haram, merempit tak berlampu.

Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu.

Di Pusat Serenti akibat ketagih dadah dan chandu

Di malam Kemerdekaan dan malam Tahun Baru.

Terkinja-kinja best giler menari macam hantu.

APA HOBI ORANG MELAYU

Terkenaal dengan budaya malas dan lesu.

Berlepak, buang masa, tak jemu-jemu.

Atau baca majallah Mastika, Harian Metro pasal ada cerita hantu.

Tengok telenovela dari Filipina dan Peru.

Berpusu-pusu pergi tengok pameran hantu.

Sambil makan, junk food, kuaci dan muruku.

Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru.

Apakah pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu.

Mana tak gendut berpenyakit selallu

Kalau nak berlagak Melayu masih nombor satu

Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu.

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku.

Atau di perpustakaan dan majlis ilmu.

Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu.

Ada … tapi kurang sangat mereka di situ.

KENAPA MELAYU JADI BEGITU ???

Nak salah siapa, ibu bapa atau guru.

Pemimpin Negara atau Raja dari dulu.

Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu.

Nak harap kerajaan saja membantu.

Terutama sekali kontraktor kelas satu.

Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu.

Pasal jambatan senget atau siapa dia penghulu.

Mengadu domba asal dapat jadi ketua suku.

Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu.

SAMPAI BILA KITA NAK TUNGGU ????

Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju.

Boleh! Dengan beberapa syarat tertentu.

Pertama dengan banyak menguasai ilmu.

Sabda Nabi, ikutlah Quran dan Sunnahku.

Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu.

Tidaklah hanya baca, tapi turut ambil tahu.

Sehingga ada 20,000 orang di dalam masyarakat Melayu.

PEMIMPIN YANG AMANAH, BERANI, DISIPLIN, RAJIN, SETIA DAN BERSATU.

1996

SAJAK: PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI

Oleh: Tun Dr. Mahathir Mohamad

(Puisi ini telah dideklamasikan oleh penulisnya dalam majlis Malam Puisi Utusan pada 4hb Mei, 1996)
“Perjuangan belum selesai”
Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayat hati
Dari melihat bangsaku dijajah
Tidak ada yang lebih menyedihkan
dari membiarkan bangsaku dihina
Air mata tiada ertinya
Sejarah silam tiada maknanya
Sekiranya bangsa tercinta terpinggir
Dipersenda dan dilupakan

Bukan kecil langkah wira bangsa
Para pejuang kemerdekaan
Bagi menegakkan kemuliaan, dan darjat bangsa
Selangkah bererti mara
Mengharung sejuta dugaan
Biarkan bertatih asalkan langkah itu yakin dan cermat
bagi memastikan Negara merdeka dan bangsa terpelihara
air mata sengsara mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita

Tugas kita bukan kecil
Kerana mengisi kemerdekaan rupanya lebih sukar dari bermandi
Keringat dan darah menuntutnya
Lagi pula apalah ertinya kemerdekaan
Kalau bangsaku asyik mengia dan menidakkan,
Mengangguk dan membenarkan,
Kerana sekalipun bangganya Negara kerana makmur dan mewahnya
bangsaku masih melata dan meminta-minta di negaranya sendiri

Bukan kecil tugas kita
Meneruskan perjuangan kemerdekaan kita
Kerana rupanya selain memerdekakan,
Mengisi kemerdekaan jauh lebih sengsara

Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
Bukankah sejak zaman berzaman
Mereka menjadi pelaut, pengembara
Malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap
Menjadi pedagang dan peniaga
Selain menjadi ulama dan ilmuwan terbilang?
Bukankah bangsaku pernah mengharung
Samudera menjajah dunia yang tak dikenal
Bukankah mereka pernah menjadi
wira serantau
Yang tidak mengenal erti takut dan kematian?

Tugas kita belum selesai rupanya
Bagi memartabat dan memuliakan bangsa,
kerana hanya bangsa yang berjaya akan sentiasa dihormati
Rupanya masih jauh dan berliku jalan kita
Bukan sekadar memerdeka dan mengisinya,
tetapi mengangkat darjat dan kemuliaan buat selama-lamanya
Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
Kerana masa depan belum menjanjikan syurga
Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa

Perjuangan kita belum selesai
Kerana hanya yang cekal dan tabah
Dapat membina mercu tanda
Bangsanya yang berjaya.

Sajak ini telah dilagukan pada tahun 2000, diterbitkan oleh Dato’ Wah Idris dan dinyanyikan oleh Nora.

2007
SAJAK – MELAYU

– Usman Awang

Februari 1, 2007

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu, Minangkabau
memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua’alaf bertakrif Melayu

(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya

Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya

Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali

Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan

Sehingga tercipta sebuah kiasan:“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?

Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

1977 – 1980
LAGU: ANAK KECIL MAIN API

Oleh: Tan Sri Nordin Kardi

(Rangkap berikut yang berwarna hitam di dalam lagu ini adalah versi asal yang telah digubah oleh Tan Sri Nordin Kardi. Rangkap yang berwarna unggu ialah tambah yang dibuat tiga kali oleh Allahyarham Dato’ Hamdan Sulaiman, YABhgia Datin Seri Dr. Siti Hasmah Mohd Ali dan Abdullah Khair. Tambahan ini dibuat mengikut perkembangan masa. Rangkap terakhir bolehlah dipilih antara versi asal atau versi terakhir. Versi asal lagu ini, walaupun siap digubal dalam tahun 1977 hanya diperkenalkan dalam kurus-kursus anjuran BTN. Tambahan yang dibuat oleh Dato’ Hamdan ialah di waktu lagu ini hendak diperkenalkan kepada masyarakat Melayu melalui KEMAS di bawah Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar di mana Dato’ Hamdan bertugas sebagai pegawai seranta. Tambahan kedua oleh Datin Seri Dr. Siti Hasmah dibuat di waktu lagu ini diperkenal kepada UMNO di waktu saya menjadi Setiausaha Agung. Abdullah Khair membuat pindaan dan tambahan ketiga setelah prestasi Barisan Nasional yang paling buruk dalam PRU ke 12)

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Nenek moyangku menangis
Kenapa kita berdiam diri
Negara tergadai kerana dia lalai
Tak dengar rintihan yang ramai

Air mataku bertabur
Hatiku luka amatnya sedih
Marilah membangun gerakkan yang tidur
Selamatkan bangsa dan negeri

Janganlah kita main api
Teruslah negeri yang disayangi
Warisan dah lemas marilah bertega
Minta pemimpin undur diri

Melayu bangsa yang dihina
Bukan salah yang mempercayai
Manusia berkuasa sampai tak sedar diri
Kabullah do’a kami Ya Rabbi

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara

Atau

Kita sudah tiada masa
Marilah berjuang bersama
Janganlah lalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Malaysia
Melayu kan gagah di Nusantara

Selesai membaca esei, mendeklamasi sajak dan menyanyi lagu di atas, pembaca diajak untuk turut membaca, atau mengulangi bacaan, masukan blog ini atas tajuk ‘MELAYU ITU HEBAT BANGSANYA’ dan ‘FAKTOR NILAI DALAM KEBANGKITAN BANGSA’.

Semoga Allah s.w.t. sentiasa memberi petunjuk kepada kita.

Selamat berjuang dan terima kasih.
Posted by Sanusi Junid at 11:22 PM
Labels: TOETI JUAIRIAH LIBRARY

History[edit] Railways in Malaysia began because of the need to transport tin from mines in the hinterland of the West Coast states of Peninsular Malaysia to coastal ports. The first railway line, which was opened on 1 June 1885, was about 13 km long and ran between Port Weld and Taiping, the heart of the tin-rich Larut Valley in Perak state.[3] The second line was opened a year later to link Kuala Lumpur, again the center of tin-mining activities in the Klang Valley, and Klang and subsequently to Port Swettenham (Port Klang today). Important dates[edit] 1885 – The first railway line in Malaya between Taiping and Port Weld is officially opened on 1 June. 1886 – Opening of line between Kuala Lumpur and Klang. 1888, July – The first train crash in the country occurred in Sungai Kerawai near Teluk Anson, Perak. 1891 – Opening of the line between Seremban and Port Dickson. 1893 – Teluk Anson to Tapah Road line opened. 1896 – Federated Malay States Railway created, merging the operations of the initial four lines. 1900 – Opening of the Victoria Railway Bridge across Perak River in Perak. 1903 – Line between Tank Road and Woodlands in Singapore opened for service. 1909 – The West Coast Line between Prai in Penang state and Johor Bahru completed and opened. 1910 – The first stretch of the East Coast Line between Gemas and Bahau is opened. 1923 – Woodlands Crossing had been opened. 1931 – East Coast Line between Tumpat and Gemas completed with the opening of the last stretch between Gua Musang and Kuala Gris in Kelantan. 3 August 1995 – The first KTM Komuter trains, Malaysia’s first to be run on electricity, began taking passengers between Kuala Lumpur and Rawang. Entire commuter train network opened to passengers with the final stretch to Seremban becoming operational on 18 December 1995. 2002, 14 April – Malaysia’s first high-speed train, the KLIA Ekspres between KL Sentral and Kuala Lumpur International Airport was officially launched. At the same time, the Kuala Lumpur City Air Terminal in KL Sentral was also opened. 1 July 2011 – KTMB’s Tanjong Pagar and Bukit Timah railway stations were closed. All Singapore operations are moved to Woodlands Train Checkpoint.

Cantik dan fizikal ahli syurga

Allah itu cantik dan sukakan kecantikan. Dia menjadikan makhluknya juga cantik. Tidak hilang kecantikan disisi Allah walaupun diberi kepada semua makhluknya.

Cantiknya ahli syurga ialah sepertimana cantiknya nabi Yusuf, fizikalnya pula seperti saiz badan Nabi Adam, umurnya seperti umur Nabi Isa iaitu 33 tahun. Tidak mempunyai bulu di badan, tidak bermisai atau berjanggut, kecuali Nabi Ibrahim sahaja yang berjanggut.

Cantiknya bidadari pula dikatakan sehingga kalau sehelai rambut bidadari jatuh ke dunia, manusia boleh menjadi gila (dengan keharuman baunya, gila kerana mencari punca bau itu sepertimana lelaki mencari punca bau perfume wanita). Kalau cantiknya bidadari pun tidak terbayang dengan akal fikiran, jauh sekali hendak membayangkan cantiknya syurga, apalagi hendak membayangkan betapa cantiknya Allah.

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Dari Nabi saw., beliau bersabda: Allah berfirman: Aku sediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh sesuatu yang belum pernah dilihat oleh mata dan tidak pernah didengar oleh telinga serta tidak terbesit dalam hati manusia.

Rasulullah bersabda; “jika sehelai saja dari rambut bidadari jatuh, niscaya wanginya akan meliputi seluruh timur dan barat.”(HR ath-Thabrani dari Anas bin Malik)

Ikrimah berkata: “Ketangkasan ahli syurga bagaikan orang berumur 33 tahun lelaki dan perempuan sama-sama, sedang tingginya enam puluh hasta, setinggi nabi Adam a.s. muda-muda yang mesih bersih halus tidak berjanggut,….

ABU SAID R.A. MENGATAKAN BAHAWA RASULULLAH S.A.W. BERSABDA YANG BERMAKSUD: “SIAPA YANG MATI DARI ORANG-ORANG YANG AKAN MASUK SYURGA, BAIK MUDA ATAU TUA, AKAN DIKEMBALIKAN SEBAGAI ORANG YANG BERUSIA TIGA PULUH TIGA TAHUN TIDAK LEBIH DARIPADANYA.”(AL-HADIS)

ANAS BIN MALIK R.A. MENGATAKAN BAHAWA RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG BERMAKSUD: “KELAK AKAN DIBANGKITKAN ORANG-ORANG AHLI SYURGA SEBAGAIMANA BENTUK ADAM A.S. DALAM USIA NABI ISA A.S. TIGA PULUH TIGA TAHUN. LICIN MULUS TIDAK BERJANGGUT DAN TIDAK BERMISAI. MATANYA SEPERTI BERCELAK; MEREKA DIBERI PAKAIAN YANG TIDAK AKAN LAPUK DAN ROSAK.”(AL-HADIS)Dari Anas bin Malik r.a katanya,

Rasulullah s.a.w bersabda:”Di dalam syurga terdapat sebuah pasar yang didatangi penduduk syurga setiap hari Jumaat. Angin bertiup dari sebelah kanan menyentuh muka dan pakaian mereka, menyebabkan muka dan pakaiannya bertambah cantik, tampan dan indah. Ketika mereka pulang ke rumah didapatinya isteri mereka bertambah cantik dan indah. Kata mereka kepada isterinya, “Engkau sungguh-sungguh tambah cantik dan pakaianmu tambah indah sepeninggalanku.” Jawab isterinya, “Engkau demi Allah sungguh tambah tampan dan pakaianmu tambah indah pula sekembalimu.

Orang-orang Yang Dilaknat Di Dalam Al-Quran Dan Hadis

Syamsuri Rifai

Dilaknat artinya disingkirkan dan dijauhkan oleh Allah dari rahmat-Nya, dan dimurkai oleh-Nya.

Orang-Orang yang dilaknat dan dikutuk di dalam Al-Qur’an:

1. Orang-orang kafir dan yang ingkar

“Mereka berkata: hati kami tertutup. Tetapi sebenarnya Allah telah melaknat mereka karena keingkaran mereka; maka sedikit sekali mereka yang beriman.” (Al-Baqarah: 88)

“Sesungguhnya Allah melaknat orang-orang yang kafir, dan menyiapkan bagi mereka api yang menyala-nyala (neraka).” (Al-Ahzab: 64).

2. Orang-orang yang menentang kebenaran

“Hai orang-orang yang telah diberi Al-kitab, berimanlah kamu pada apa yang telah Kami turunkan (Al-Qur’an) yang membenarkan Kitab yang ada pada kamu sebelum Kami merubah wajahmu, lalu Kami laknat mereka sebagaimana Kami telah melaknat orang-orang (yang berbuat maksiat) pada hari Sabtu, dan ketetapan Allah pasti berlaku.” (Al-Nisa’: 47)

“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang diberi bahagian dari Al-Kitab? Mereka mempercayai Jibt dan Thaghut, dan mengatakan kepada orang-orang kafir (musyrik Mekkah), bahwa mereka itu lebih benar jalannya dari orang-orang yang beriman. Mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh Allah. Barangsiapa yang dilaknat oleh Allah, niscaya kamu kamu tidak akan mendapat penolong baginya.” (An-Nisa’: 51-52).

3. Para pemimpin dan pembesar yang menyesatkan

“Pada hari ketika wajah mereka dibolak-balikkan di dalam neraka, mereka berkata: sekiranya kami mentaati Allah dan Rasul-Nya. Dan mereka berkata: Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan
kami dari jalan yang benar. Ya Tuhan kami, timpakan kepada mereka azab dua kali lipat dan laknatlah mereka dengan laknat yang besar.” (Al-Ahzab: 66-68)

4. Orang-orang yang memutuskan silaturrahim, dan orang-orang yang murtad

“Apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan memutuskan silaturrahim? Mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan ditulikan telingan mereka serta dibutakan-Nya penglihatan mereka.” (Muhammad: 22-23)

5. Orang-orang yang menentang undang-undang Ilahiyah dan menyimpan kebenaran.

“Sesungguhnya orang-orang yang menyimpan apa yang Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami menerangkannyakepada manusia dalam Al-Kitab, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh semua makhluk yang dapat melaknat. Kecuali mereka yangtelah bertaubat dan melakukan perbaikan dan menerangkan kebenaran,
mereka itu Akulah Yang Maha menerima taubat lagi Maha Penyayang.” (Al-Baqarah: 159-160)

6. Para pemimpin kekufuran dan pelaku kerusakan di muka bumi

“Orang-orang yang merusak janji Allah setelah diikrarkan dengan teguh dan memutuskan apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan dan mengadakan kerusakan di muka bumi, orang-orang itulah yang mendapat laknat dan lagi mereka yang memperoleh kediaman yang buruk (Jahannam).” (Ar’d: 25).

7. Orang-orang munafik yang menyakiti Rasulullah saw

“Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, Allahakan melaknatnya di dunia dan di akhirat, dan menyediakan baginya siksa yang menghinakan.” (Al-Ahzab: 57)

“Sesungguhnya jika tidak berhenti orang-orang munafik, orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang-orang yang menyebarkan kabar bohong di Madinah (dari penyakitimu), niscaya Kami perintahkan kamu untuk memerangi mereka, kemudian mereka tidak menjadi tetanggamu melainkan dalam waktu yang sebentar, dalam keadaan terlaknat. Dimana
saja mereka jumpai, mereka ditangkap dan dibunuh dengan sehebat-sehebatnya.” (Al-Ahzab: 60-61)

“Allah mengancam orang-orang munafik laki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahannam. Mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu bagi mereka; dan Allah melaknat mereka. Bagi mereka azab yang abadi.” (At-Taubah: 68).

8. Orang-orang yang zalim

“Penghuni-penghuni surga berseru kepada penghuni-penghuni neraka: Sesungguhnya kami dengan sebenarnya telah memperoleh apa yang dijanjikan kami oleh Tuhan kami. Maka apakah kamu telah memperoleh dengan yang sebenarnya apa yang dijanjikan kepadamu oleh Tuhanmu? Mereka penghuni neraka menjawab: Betul. Kemudian seorang penyeru (malaikat) mengumumkan di antara kedua golongan itu: Laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang zalim.” (Al-A’raf: 44)

“Mereka itu (orang-orang yang zalim) balasannya: Sesungghnya atas mereka laknat Allah ditimpakan, demikian juga laknat malaikat dan semua manusia.” (li-Imran: 87).

9. Orang-orang yang membunuh orang mukmin

“Barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah Jahannam, kekal di dalamnya, Allah murka dan melaknatnya, dan menyiapkan baginya azab yang besar.” (An-Nisa’: 93).

10. Iblis. (Al-Hijr/15: 35; Shaad: 78)

“Sesungguhnya atasmu (Iblis) laknat sampai hari kiamat.” (Al-Hijr/15: 35)

11. Orang-orang yang menuduh berzina terhadap perempuan yang baik-baik dan suci

“Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita-wanita baik-baik dan beriman (berbuat zina), mereka dilaknat di dunia dan di akhirat, dan bagi mereka azab yang besar.” (An-Nur: 23)

12. Orang-orang yang menyalahi pemimpin yang saleh

“Mereka selalu diikuti laknat di dunia dan hari kiamat. Ingatlah, sesungguhnya kaum ‘Ad itu kafir kepada Tuhan mereka. Ingatlah, kebinasaanlah bagi kaum ‘Ad yaitu kaum Hud.” (Hud: 60).

“Itu adalah sebagian dari berita-berita negeri (yang dibinasakan) yang Kami ceritakan kepadamu (Mhammad); di antara negeri-negeri itu ada yang masih kedapatan bekas-bekasnya dan ada pula yang telah musnah.” (Hud: 100).

Orang-orang yang dilaknat di dalam hadis Rasulullah saw:

Rasulullah saw bersabda: “Ada lima orang yang dimohonkan laknat atas mereka dan semua nabi mengaminkannya: (1) Orang yang menambah kitab Allah dan meninggalkan sunnahku, (2) orang yang mendustakan takdir Allah, (3) orang yang mengatakan halal atas nama keluargaku apa yang diharamkan oleh Allah, (4) orang yang mementingkan dirinya dalam harta rampasan perang yang dihalalkan baginya, (5) orang yang mengajak berbuat baik sementara dirinya meninggalkannya atau melarang orang lain berbuat dosa sementara dirinya melakukannya.” (Al-Wasail11: 271).

Sumber: http://www.syamsuri149.wordpress.com

FYI:

pramleeelvis.com have achieved her 1,700 postings.so you can view each posting for almost 4.66 years!
Thank you for visiting pramleeelvis.com
Regards

Ramli Abu Hassan
HP:+60192537165
email: ramlipromoter@yahoo.com

TSX: MMY
FSE: D7Q1
Mines & Properties
Properties and Resources
Selinsing Property
Buffalo Reef
Famehub Properties
Murchison Gold Project
Mengapur Project
Malaysia
Malaysia’s Geology
Mines
Photo Gallery
Show printable version of ‘Malaysia’s Geology’ in a New Window
Malaysia
Malaysia’s Geology
Malaysia’s Natural Resources

Malaysia has abundant natural resources in agriculture, forestry and minerals. In terms of agriculture, Malaysia is one of the top exporters of natural rubber and palm oil, which together with sawn logs and sawn timber, cocoa, pepper, pineapples and tobacco dominate the growth in the sector.

Tin and petroleum are the two main mineral resources that are of major significance in the Malaysian economy. Malaysia was once the world’s largest producer of tin until the collapse of the tin market in the early 1980s. Petroleum and natural gas took over as the mainstays of the mineral extraction sector, as the tin production declined. Apart from tin, Malaysia is also a producer of copper, bauxite, gold and ilmenite.

Malaysia’s Central Gold Belt hosts the majority of peninsular Malaysia’s gold occurrences, including the Raub, Selinsing and Penjom gold mines in the state of Pahang. The Central Gold Belt runs up the spine of the Malaysian peninsula into Thailand and hosts a number of structurally controlled quartz veins in a sequence of old and folded slates.

A 2001 World Gold Council (WGC) report mentions Malaysia as one of the countries that could benefit significantly from an increase in gold mining activity. The WGC is an international organization formed by leading gold mining companies from around the world to monitor and analyze developments in the gold market and to encourage demand for gold.

Malaysia has long been a source of gold derived by artisanal miners. Serious artisanal gold mining by the local native artisanal gold miners began in the late 1890s. In Malaysia, gold is principally associated with gold belts or reefs as they are referred to in Malaysia. These gold belts were created along tensional fracture or shear zones along subduction zones.

The dilated zones were subsequently filled with hydrothermal quartz veins. These gold belts vary in length and in width from 10 km to 20 km extending along the entire backbone of Peninsular Malaysia and into Thailand, Cambodia and Laos to the north. Individual quartz veins within the gold belts vary from a few centimetres to 30 metres in width.

The individual veins consist primarily of quartz and can contain free gold, pyrite, arsenopyrite, stibnite, graphite and galena. Disseminated sulphides can occur in the wallrocks and that the auriferous mineralization can be quite extensive. Much of the gold in the Malaysian gold belt lies along lateral fracture or shear zones at the contacts of the upper series of metavolcanics and the lower series of metasediments within the quartz vein structures.

The deposit type for this area is the mesothermal lode gold deposit model seen worldwide, such as the Bendigo-Ballarat district in Australia, the Mother Lode district in California and the Meguma district in Canada. These deposits are often characterized by considerable vertical extent and high grade ore shoots. Another deposit that contains similarities would be the world class Ashanti Goldfields Mining Ltd. – Obuasi Mine in Ghana which is a vein gold deposit that has been operating for several hundred years.

Hukum Luqatah (jumpa barang orang lain)
Assalamualaikum ustaz,

Dalam kehidupan seharian kita lebih-lebih lagi bila duduk asrama, seringkali kita terjumpa barang hilang/barang orang tinggal. Boleh tak kita guna barang tersebut?

1. Saya pernah dgr ada ustaz kata jika tinggal di tempat waqaf, boleh pakai, tapi mesti niat untuk pulang?
2. Saya juga ada baca dalam hadith sahih bukhari muslim, boleh pakai selepas setahun. Tapi ada ustaz kata untuk 3 hari bahkan sehari pun ada?

Jawapan:

الحمد لله

Soalan ini berkaitan dengan luqatah iaitu barang yang hilang dari empunyanya .Salah satu dari matlamat syariah (maqasid syariah) adalah menjaga harta lebih-lebih lagi kalau harta itu kepunyaan orang Islam .Dan harta tidak boleh dimusnahkan begitu sahaja.

Apakah tindakan kita apabila kita terjumpa barang-barang di tengah jalan atau di tempat kita tinggal dan sebagainya?

Ulama’ telah memberi panduan kepada kita berdasarkan hadith-hadith Rasulillah SAW tindakan yang perlu kita lakukan. Antara perkara yang penting yang kita perlu ambil perhatian ialah kita menilai “barang “yang kita jumpa itu .

i. Jika barang yang kita jumpa itu ,barang yang remeh dan tidak menjadi tumpuan penduduk setempat seperti roti ,buah-buahan ,kayu maka orang yang menjumpainya boleh mengambil menafaat daripadanya tanpa perlu untuk mengiklankan penemuannya.Ini berdasar hadith Rasulillah SAW

لما روى جابر قال : ( رخص رسول الله صلى الله عليه وسلم في العصا والسوط والحبل يلتقطه الرجل ) رواه أبو داود .

Jabir meriwayatkan bahawa Rasulillah SAW memberi rukhsah untuk mengambil kayu rotan,tali yang dijumpai oleh seorang lelaki.

ii. Jika barang-barang yang dijumpai itu barang-barang yang besar seperti kereta,tong sampah yang besar dan lain-lain ataupun haiwan-haiwan yang mampu mempertahankan dirinya sendiri dan mampu mencari kehidupannya sendiri seperti lembu ,kuda dan sebagainya ,maka haram bagi orang yang menjumpainya untuk mengambilnya berdasarkan hadith nabi SAW

( مالك ولها ؟! معها سقاؤها وحذاؤها ترد الماء ، وتأكل الشجر ، حتى يجدها ربها ) متفق عليه ،

Biarkanlah ia ! apa pula urusan kamu .Ia mampu mencari air sendiri an mencari makan sendiri sehingga ia bertemu dengan tuannya.

وقال عمر : ( من أخذ الضالة فهو ضال )

Barangsiapa yang mengambil haiwan yang sesat ssunggunya ia telah bersalah .

iii. Jika barang yan ditemui itu berupa barang-barang yang tidak remeh di mata masyarakat setempat dan tidak pula barang-barang yang besar seperti kategori di atas maka ada tiga keadaan :-

a) Jika ia termasuk haiwan yang boleh dimakan seperti ayam dan lain-lain ,orang yang menemuinya hendaklah menimbang langkah yang paling menguntungkan empunya haiwan itu samada
Memakan dengan berhutang kos nya apabila empunya nya ditemui.
Menjual dan simpan wang jualannya untuk diserahkan kepada empunyanya selepas disimpan rekod spesifikasi barang tersebut
Menjaga barang berkenaan termasuk menanggung kos jagaan (jika ada) tanpa memiliki haiwan berkenaan ,apabila empunya menuntut semula , kos penjagaan itu dituntut semula daripadanya.

( خذها ، فإنما هي لك أو لأخيك أو للذئب ) متفق عليه

Bermaksud :Ambillah kerana haiwan itusamada untuk kamu , atau saudara kamu ataupun untuk serigala.

b) Barang-barang yang mudah rosak dan tidak tahan lama seperti buah-buahan ,langkah yang perlu diambil seperti langkah-langkah di atas.

c) Barang-barang yang ditemui itu tidak termasuk kategori barang a dan b di atas , hendaklah diambil atas dasar sebagai menyimpan amanah orang lain dan hendaklah dihebahkan di tempat ramai manusia .Berdasarkan hadith :

حديث زيد بن خالد الجهني رضي الله عنه ، قال : سئل النبي صلى الله عليه وسلم عن لقطة الذهب والورق ؟ فقال : ( اعرف وكاءها وعفاصها ، ثم عرفها سنة ، فإن لم تعرف ، فاستنفقها ، ولتكن وديعة عندك ، فإن جاء طالبها يوماً من الدهر ، فادفعها إليه ) ، وسأله عن الشاة ؟ فقال : ( خذها ، فإنما هي لك أو لأخيك أو للذئب )، وسئل عن ضالة الإبل ، فقال : ( مالك ولها ؟! معها سقاؤها وحذاؤها ترد الماء ، وتأكل الشجر ، حتى يجدها ربها ) متفق عليه

Berdasar hadith di atas langkah berikut perlu diambil

1.Rekodkan spesifikasinya

2.Hebahkan selama setahun .Ulama member panduan pada minggu-minggu awal dihebahkan setiap hari dan pada minggu-minggu berikutnya dihebahkan mengikut kesesuaian.Tujuan utamanya adalah untuk mencari empunyanya Maka paza zaman ini bolehlah gunakan teknologi yang ada untuk mencapai maksud berkenaan.

3.Jika cukup setahun empunyanya tidak menuntut , maka bolehlah dimiliki atau dijual tetapi hasilnya itu berstatus wadi’ah pada jagaan orang yang menemuinya .

4.Jika empunyanya menuntut pula selepas itu maka hendaklah diberikan selepas kita berpuas hati terhadap padanan antara spesifikasi barang berkenaan dengan maklumat yang diberi oleh empunyanya.

والله اعلم

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

Ustaz Zamri Hashim
Sekretariat MUIS

Kelebihan Susu Kambing

– Paling hampir dengan susu ibu (minuman terbaik di dunia selepas susu ibu)
– Para Nabi meminum susu kambing dan membela kambing (membela dan meminum susu kambing adalah sunnah)
– Tiada dijangkiti penyakit kambing gila (yang ada penyakit lembu gila)
– Kurang dijangkiti penyakit kuku dan mulut berbanding lembu
– Kambing mempunyai sistem pertahanan tubuh yang kuat
– Kambing betina beranak 2 kali setahun, 1 hingga 4 ekor berbanding lembu setahun sekali dan hanya seekor
– Lembu hanya mempunyai nafsu mengawan sekali dalam satu tahun berbanding kambing, setiap hari
– Susu kambing lebih mudah dihadam kerana ia hanya memerlukan 20 minit berbanding susu lembu memerlukan 2 jam

Khasiat Susu Kambing

Susu kambing paling berkesan dan lebih berkhasiat jika dibandingkan dengan susu lembu dalam menyembuh serta mencegah penyakit “dalaman” antara lain:

– Penyakit deman kuning
– Penyakit lemah jantung
– Penyakit darah tinggi
– Penyakit migrane/kerap merasa pening kepala
– Penyakit sendi, sakit urat saraf dan buah pinggang
– Penyakit batuk kering atau TB
– Penyakit yang menyerang jantung, limpa dan hati seperti hipertitis
– Penyakit saraf dan tulang belakang yang dialami bila usia semakin lanjut
– Cukup bermanfaat bagi mereka yang mengalami lemah tenaga batin
– Sesuai diminum diwaktu pagi (sebelum bersarapan) dan malam (sebelum tidur). Jangan guna air panas kerana boleh merosakkan khasiatnya. Bancuh dengan air suam sahaja

Susu Kambing Adalah Yang Terbaik Selepas Susu Ibu

– Membantu dan menguatkan sistem imunisasi tubuh
– Bersifat alkali bukan asidik
– Sesuai untuk semua peringkat umur, dari bayi dalam kandungan sampailah kepada orang tua
– Meningkatkan daya kepekaan, penumpuan dan ingatan
– Mengimbangi kadar kolesterol dan kandungan gula dalam darah
– Mudah dicerna (menyerap dalam tubuh badan) dan tidak menyebabkan alahan
– Membantu melancarkan sistem penghadaman dan permasalahan usus
– Merawat dan menyembuhkan penyakit kanser, demam kuning, gastrik, ulser, buasir, asthma (lelah), migrain (sakit kepala), penyakit kulit, insomia (sukar tidur), senggugut, darah tinggi, lemah jantung, kencing manis, batuk kering dan gout
– Menguatkan jisim tubuh yang sihat (tulang, gigi, otot, sendi, kulit dan tisu saraf
– Memulihkan tenaga batin dan awet muda

Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2010/06/khasiat-dan-kelebihan-susu-kambing.html#ixzz3XI2pJm00

ramlipromoter.wix.com